home

Tidligere utdelinger - Vinnere 2015

Heddaprisen ble delt ut for 18. gang. Prisutdelingen fant sted på Nationaltheatrets hovedscene søndag 14. juni 2015.  Her er listen over vinnerne og juryens begrunnelser.

Arbeidet med nominering og juryering var lagt til en fagjury som i sesongen 2014/2015 besto av:

Amund Grimstad – teateranmelder i Klassekampen
Cliff Moustache – kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre
Martin Nordvik – tidl. teateranmelder i Adresseavisen
Tora Optun – scenekunstansvarlig i Natt og Dag
Vidar Sandem – skuespiller og dramatiker
Ragnhild Tronstad - seniorforsker ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
Andreas Wiese – daglig leder Litteraturhuset i Oslo, tidligere teateranmelder, journalist og kommentator i Dagbladet

Beste kvinnelige skuespiller
Marie Blokhus for rollen som Allis i «Fugletribunalet» av Agnes Ravatn, regi Marit Moum Aune, Det Norske Teatret.

Beste mannlige skuespiller
Torbjørn Eriksen for rollen som Hamlet i «Hamlet» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater.

Beste mannlige medspiller
Espen Skjønberg for rollen som Ivan Tsjebutykin i «Tre søstre» av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret.  

Beste kvinnelige medspiller
Lena Kristin Ellingsen for rollene som Belinda og heksa i Musikklab vol. 4: «Dido + Aeneas» av Henry Purcell og Nahum Tate, regi Sigrid Strøm Reibo, Torshovteatret/Nationaltheatret i samarbeid med Den Norske Opera og Ballett.

Beste regi
Hanne Tømta for «Tre søstre» av Anton Tsjekhov, Nationaltheatret.

Årets forestilling
«Hamlet» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater.

Årets barne/ungdomsforestilling
«Trollmannen fra Oz» av L. Frank Baum, regi Hilde Brinchmann, Brageteatret.

Beste audiovisuell design
Verdensteatret for audiovisuell design til «Broen over gjørme», co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima.

Beste scenografi/kostymedesign
Bård Lie Thorbjørnsen for scenografi til «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.

Beste scenetekst
Alexander Mørk-Eidem for bearbeidelse av Henrik Ibsens «Peer Gynt», regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret.

Særlig kunstnerisk innsats
Lisa Lie for konsept, tekst og regi til «Blue Motell», co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT.

Aksel Waldemars Minnepris
Se her

 

Juryens begrunnelse

 

Beste kvinnelige skuespiller

Vinneren av Heddaprisen for beste kvinnelige skuespiller viser et sjeldent mot, og en sjelden evne, til å blottstille seg selv i den figuren hun portretterer. Hun får prisen for en usedvanlig nyanserik tolkning av en skikkelses indre tanker og følelser. Dette vitner ikke bare om en dyp forståelse av figuren hun bringer til live, men viser også en særegen evne til å være ærlig og åpen i sin formidling.

Prisen for beste kvinnelige skuespiller går til MARIE BLOKHUS.

 

Beste mannlige skuespiller

En mannlig hovedrolle har ofte definisjonsmakten i forestillingen. Slik er det i svært stor grad med årets prisvinner som med sin intense tilstedeværelse gir en særlig troverdighet til rollen. Han henvender seg direkte til publikum, og med en kombinasjon av inderlighet og harme gir han overraskende aktualitet til innholdet. Kompromissløst og enkelt formidler han en omfattende og komplisert tekst og gir ordene tyngde og tydelighet gjennom refleksjon og nølende ettertanke.

Årets pris for beste mannlige skuespiller går til TORBJØRN ERIKSEN.

 

Beste mannlige medspiller

En vellykket forestilling er avhengig av at skuespillerne våger å by hverandre på energi. Noen har evnen til å gjøre den energien elektrisk. Samtidig lykkes prisvinneren i å gi sin skikkelse et eget hemmelig liv. Årets vinner har en intensitet som gir rollen han spiller en ny mening. Det er en evne han har utviklet og foredlet gjennom et langt, svært langt, skuespillerliv.

Prisen for årets beste mannlige medspiller går til ESPEN SKJØNBERG

 

Beste kvinnelige medspiller

Vinneren av prisen for beste kvinnelige medspiller kjennetegnes av en scenisk utstråling som både speiler og utdyper handlingen. I rolletolkningen lykkes hun med en særpreget og rolig tilstedeværelse som både skaper et eget scenisk rom og lar publikum se handlingen gjennom henne. Med uanstrengt musikalitet i en krevende utfordring står hun fram som en verdig vinner.

Prisen for beste kvinnelige medspiller går til LENA KRISTIN ELLINGSEN.

 

Beste regi

De store klassikere er kjente tekster. Kvaliteten er ubestridt, regissørens fallhøyde er derfor også stor. Prisvinneren i klassen for beste regi har med mange små, intelligente grep lykkes i å få fram tekstens kloke og mangetydige menneskelighet. Hennes grep gjør skuespillet med sitt brede rollegalleri friskt for oss, der er som vi ser en gammel kjenning for første gang.

Prisen for beste regi går til HANNE TØMTA.

 

Årets forestilling

Årets forestilling er nyskapende på et vis som vi sjelden opplever i teatret. Klassiske tekster skal som oftest aktualiseres, moderniseres og bearbeides for å tilpasses nye generasjoner. Årets prisvinner gjør det motsatte ved å gå tilbake til det opprinnelige. Gjennom en trofasthet mot originalmanuset viser den at det fortsatt er mulig å aktualisere og gi nytt liv til klassiske drama ved nettopp å stole på teksten og forfatteren, samtidig som innholdet gjennom god regi og fremragende spill gjøres tydelig og fattbart.

Prisen for årets forestilling går til «HAMLET».

 

Årets barne/ungdomsforestilling

Teatertilbudet til barn og unge kritiseres ofte for å være kunstnerisk lite ambisiøst og nyskapende: I stedet for eksperimenter velges det tradisjonelle, der publikum vet hva de får, og får det de tror de vil ha. Derfor er det gledelig at flere av årets nominerte på ulikt vis utfordrer våre forventninger til hva barne- og ungdomsteater er, og hvordan det kan gjøres. Årets prisvinner møtte barnas vitebegjær, nysgjerrighet og engasjement for teater med en usedvanlig modig åpenhet, uten å miste grepet om verken magi, regi eller handlingsforløp. En unik og eksklusiv teateropplevelse hvor et fysisk deltakende publikum fikk tildelt sin egen rolle i eventyret.

Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til «TROLLMANNEN FRA OZ».

 

Beste audiovisuell design

I mange forestillinger har den audiovisuelle designen en diskret og støttende funksjon. Den er lite merkbar og nettopp derfor fremragende. Ikke like ofte opplever vi at den audiovisuelle designen er forestillingens mest fremtredende og definerende attributt. Slik er det med årets prisvinner: Et intenst sanselig verk som tar oss med på en assosiativ reise gjennom kjent og ukjent landskap, der strømmen av auditive og visuelle inntrykk vekker minner i oss fra eksotiske steder vi aldri har besøkt, men som vi likevel klart kjenner igjen lukten og fornemmelsen av.

Årets pris for beste audiovisuell design går til VERDENSTEATRET.

 

Beste scenografi/kostymedesign

Scenografien skal være med på å underbygge forestillingens innhold og skape den nødvendige illusjonen. Riktig god er den når den er lite kunstverk i seg selv, en nyskapende og visuell opplevelse. Årets prisvinner har gjort dette til fulle ved å lage et enormt, innholdsrikt og stadig overraskende landskap som tar i bruk hele scenerommet til å synliggjøre og understreke stykkets handling, og der det i finalen skapes en illusjon som er like dramatisk som overraskende.

Årets pris for beste scenografi går til BÅRD LIE THORBJØRNSEN.

 

Beste scenetekst

Hvor mye har man lov til å bearbeide en klassisk tekst? Svaret må bli så mye som man slipper unna med. Årets prisvinner har med frekkhetens nådegave bearbeidet, skrevet om og lagt til. Slik har han gjort en del av vår nasjonalarv til sin egen, med et resultat som er både ellevilt morsomt og sviende satirisk.

Årets pris for beste scenetekst går til ALEXANDER MØRK-EIDEM.

 

Særlig kunstnerisk innsats

Personen som i år tildeles prisen i kategorien for særlig kunstnerisk innsats er på mange måter et prakteksempel på den type kunstnerisk kraftanstrengelse som bør belønnes med denne prisen. Vinneren har hatt ideen, skrevet teksten og hatt regien på en sær og magisk forestilling som bergtok publikum. Vinneren belønnes med Heddapris for sin beundringsverdige utforskertrang, vilje og evne til å lage intelligent og morsom scenekunst spekket med underlige innsikter.

Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats går til LISA LIE for konsept, tekst og regi for «Blue Motell».

 

Aksel Waldemars Minnepris

Se her.

Publisert: 14.06.15 19:00

Pressebilder fra prisutdelingen

Prisutdelerne under Heddaprisen 2015 var:


Beste scenografi/kostymedesign
Fabian Stang

Beste mannlige medspiller
Iram Haq og Ine Wilmann

Beste audiovisuell design
Fredrik Hannestad og Trine Falch

Beste scenetekst
Anna Bache Wiig og Siv Rajendram Eliassen

Beste kvinnelige medspiller
Espen Klouman Høiner og Hadja Tajik

Særlig kunstnerisk innsats
Th’ Line 

Beste mannlige skuespiller
Tom Remlov og Thea Stabell

Årets barne/ungdomsforestilling
3. klasse ved Teaterhøgskolen

Beste kvinnelige skuespiller
Espen Skjønberg og Mariann Hole

Beste regi
Eskil Vogt og Joachim Trier 

Årets forestilling
Per-Olav Sørensen og Tuva Novotny

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

Heddaprisvinner 2015
Beste kvinnelige skuespiller

Marie Blokhus for rollen som Allis i «Fugletribunalet» av Agnes Ravatn

Heddaprisvinner 2015
Beste mannlige skuespiller

Torbjørn Eriksen for rollen som Hamlet i «Hamlet» av William Shakespeare

Heddaprisvinner 2015
Beste mannlige medspiller

Espen Skjønberg for rollen som Ivan Tsjebutykin i «Tre søstre» av Anton Tsjekhov

Heddaprisvinner 2015
Beste kvinnelige medspiller

Lena Kristin Ellingsen for rollene som Belinda og heksa i Musikklab vol. 4: «Dido + Aeneas» av Henry Purcell og Nahum Tate

Heddaprisvinner 2015
Beste regi

Hanne Tømta for «Tre søstre» av Anton Tsjekhov

Heddaprisvinner 2015
Årets forestilling

«Hamlet» av William Shakespeare

Foto: Stig Håvard Dirdal

Heddaprisvinner 2015
Årets barne/ungdoms-forestilling

«Trollmannen fra Oz» av L. Frank Baum

Heddaprisvinner 2015
Beste audiovisuell design

Verdensteatret for audiovisuell design til «Broen over gjørme»

Heddaprisvinner 2015
Beste scenografi/kostymedesign

Bård Lie Thorbjørnsen for scenografi til «Når vi døde våkner»

Foto: GT Nergaard

Heddaprisvinner 2015
Beste scenetekst

Alexander Mørk-Eidem - for bearbeidelse av Henrik Ibsens «Peer Gynt»

Foto: Gisle Bjørneby