home

De nominerte 2016

Heddaprisen blir delt ut for 19. gang søndag 12. juni 2016 på Nationaltheatrets hovedscene. Her er listen over de nominerte. Arbeidet med nominering og juryering var lagt til en fagjury som i sesongen 2015/2016 besto av:

Lillian Bikset – teateranmelder i Dagbladet og Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
Amund Grimstad – teateranmelder i Klassekampen
Matilde Holdhus – dramaturg, Dramatikkens Hus
Cliff Moustache – kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre
Martin Nordvik – tidl. teateranmelder i Adresseavisen
Vidar Sandem – skuespiller og dramatiker
Ragnhild Tronstad – seniorrådgiver ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Fakultet for teknologi, kunst og design

 

Beste kvinnelige skuespiller

  • Ane Dahl Torp for rollen som Aig i «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.               
  • Nina Ellen Ødegård for rollen som Carol i «A Christmas for Carol» av Yngve Sundvor etter Charles Dickens, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater.
  • Marit Østbye for rollen som Helen i «Fravær» av Peter M. Floyd, regi Birgitte Victoria Svendsen – Oslo Nye Teater.             

                      

Beste mannlige skuespiller

  • Kåre Conradi for rollen som Richard III i «Richard III» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Nationaltheatret.                        
  • Andreas Stoltenberg Granerud for rollen som Andreas Doppler i «Doppler» av Erlend Loe, regi Tomi Janežič – Trøndelag Teater.
  • Henrik Mestad for rollen som Karsten Bernick i «Samfunnets støtter» av Henrik Ibsen, regi Peter Langdal – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret.

 

Beste kvinnelige medspiller

  • Mari Hauge Einbu for rollen som Louise i «Armod og edelt sinn» av August von Kotzebue, regi Sigrid T’Hooft – Trøndelag Teater.  
  • Tone Mostraum, for rollen som Leonora i «Den stundesløse» av Ludvig Holberg, regi Laurent Chétouane – Nationaltheatret.
  • Silje Storstein for rollen som Ellida Wangel i «2 x Ibsen» etter Henrik Ibsen, regi Anders T. Andersen – Hålogaland Teater.

 

Beste mannlige medspiller

  • Christian Ruud Kallum for rollene som Bongo og Gregus i «Doppler» av Erlend Loe, regi Tomi Janežič – Trøndelag Teater.         
  • Bartek Kaminski for rollene som Casparus van Houten, Ivan, Pauseprataren m. fl. i «≈[TILNÆRMA LIK]» av Jonas Hassen Khemiri, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.
  • Per Schaanning for rollen som Karl i «Fulle folk» av Ivan Vyrypajev, regi Sigrid Strøm Reibo – Det Norske Teatret.

                                                         

Beste regi

  • Maren Bjørseth for «Romeo og Julie» av William Shakespeare – Det Norske Teatret.       
  • Tomi Janežič for «Doppler» av Erlend Loe – Trøndelag Teater.                                     
  • Tore Vagn Lid for «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid – Den Nationale Scene.                                                  

 

Årets forestilling

  • «A Christmas for Carol» av Yngve Sundvor etter Charles Dickens, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater.                                                
  • «Forbrent» av Wajdi Mouawad, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene.                        
  • «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.
  • «Vidas Extremas» av Sigbjørn Skåden, Veronica Salinas, Rosa Chávez og Angel «Kame» Canas Ambrosio, regi Jon Tombre – Beaivvás Sámi Nasunálateáhter.                                       
  • «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.                                    

 

Årets barne/ungdomsforestilling

  • «Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen, regi Petter Næss – Hålogaland Teater.
  • «Jorda rundt på 80 dager» av Jules Verne, regi Morten Joachim – Teater Ibsen.              
  • «Nå løper vi» av Pia Maria Roll, Sara Baban og Buzhan Baban, regi Pia Maria Roll – Pia Maria Roll i samarbeid med Brageteatret og Teater Ibsen.
  • «Othello» av William Shakespeare, regi Philipp Stengele – Teatret Vårt/Barneteatret Vårt.    
  • «Rome og Julie» av William Shakespeare, regi Øyvind Osmo Eriksen – Brageteatret [info].                                                                    

 

Beste scenografi/kostymedesign

  • Signe Becker, Tilo Hahn og Mia Melinder for scenografi og kostymer til «Cosmic Body» av Ingri Fiksdal – Ingri Fiksdal i samarbeid med Black Box teater, BIT Teatergarasjen, Teaterhuset Avant Garden, apap-nettverket, BUDA Kortrijk og MDT Stockholm.
  • Gjermund Andresen for scenografi til «Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen, regi Petter Næss – Hålogaland Teater.
  • Olav Myrtvedt for scenografi og kostymer til «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.          

 

Beste audiovisuell design

  • Martin Viktor Langlie og Roy Knudsen for lyddesign- og avvikling i «Fri» av Goksøyr & Martens – Goksøyr & Martens i samarbeid med Nationaltheatret, Festspillene i Bergen og Dramatikkens hus. 
  • Sjur Miljeteig for musikk til «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.                                      
  • Øyvind Wangensteen for lysdesign til «Andre verdskrigen – natt i verda» av Lukas Bärfuss, David Grieg, Oleg Bogaev og Maria Tryti Vennerød, regi Erik Ulfsby – Det Norske Teatret.

 

Beste scenetekst

  • Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid for tekstarbeid til Nordahl Griegs «Vår ære/vår makt», regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.
  • Toril Goksøyr og Camilla Martens for sceneteksten til «Fri», regi Toril Goksøyr og Camilla Martens – Goksøyr & Martens i samarbeid med Nationaltheatret, Festspillene i Bergen og Dramatikkens hus.   
  • Philipp Stengele for tekstarbeid til «Othello» av William Shakespeare, regi Philipp Stengele – Teatret Vårt/Barneteatret Vårt.
 

 

BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER

 

Ane Dahl Torp
Ane Dahl Torp er utdannet fra Teaterhøgskolen, KhiO (1996–1999). Hun debuterte på Teatret Vårt i Molde. Siden 2002 har hun vært tilknyttet Det norske Teatret hvor hun blant annet har spilt Masja i Tsjekhovs «Måken» (2003), Desiree i Bruckners «Sjuk ungdom» (2011) og tittelrollen i «Mor Courage og barna hennar» (2015). Torp har dessuten utmerket seg i flere norske filmer hvor hun har blitt hedret med både Amandaprisen, Gullruten og Folkets filmpris. I 2012 fikk hun Heddaprisen i kategorien for beste kvinnelige hovedrolle for en annen Brecht-tolkning, rollen som Shen Te i «Det gode mennesket fra Sezuan», også dette ved Det Norske Teatret.

 

Nina Ellen Ødegård     
Nina Ellen Ødegård er utdannet fra Teaterhøgskolen, KhiO (1999–2002). Hun debuterte ved Rogaland Teater hvor hun har hatt sitt hovedvirke siden. Her har hun blant annet spilt Margarita i Bulgakovs «Mesteren og Margarita», tittelrollen i Strindbergs «Frøken Julie» og Ellida Wangel i «Fruen fra Havet». På Oslo Nye Teater har hun tolket rollene som Bess i «Breaking the Waves», Nora i «Et dukkehjem» og datteren Eva i Ingmar Bergmans «Høstsonaten». Ødegård ble tildelt Heddaprisen i 2005 for rollen som Josie i «Måne for livets stebarn» av Eugene O'Neill på Rogaland Teater.

 

Marit Østbye
Marit Østbye debuterte ved Nationaltheatret i 1971. Siden da har hun vært ansatt ved en rekke teatre, blant dem Den Nationale scene, Fjernsynsteatret, Nationaltheatret, Rogaland Teater og Riksteatret. Hun har også medvirket i den norske sciencefiction-serien «Blindpassasjer» og i filmene om «Frida». I løpet av karrieren har hun hatt flere hovedroller i klassiske stykker av Ibsen og Shakespeare, blant annet som Nora i «Et dukkehjem».

 

 

BESTE MANNLIGE SKUESPILLER

 

Kåre Conradi  
Kåre Conradi er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1992–1995) og ved LAMDA i London. Han debuterte i 1988 på Oslo Nye Teater og har vært tilknyttet Nationaltheatret siden 1995. Han var også en del av Torshovteatret 2001–2003. Til hans viktigste roller hører Hamlet, Tom i «Glassmenasjeriet», Jacob Berg i «Erasmus Montanus», Peter Skuleson og Håkon Håkonssøn i «Kongsemnerne», Edvard i «Skylight» av David Hare og åtte roller i «Stones in his Pockets».

 

Andreas Stoltenberg Granerud
Andreas Stoltenberg Granerud fullførte sin mastergrad som skuespiller ved Teaterhøgskolen, KhiO, i 2015. Her medvirket han blant annet i «Misantropen» og «Ras». Han debuterte samme år på Trøndelag Teater i «Nøtteknekkeren». Rollen som Andreas Doppler i «Doppler» er hans første hovedrolle.

 

Henrik Mestad
Henrik Mestad Henrik Mestad debuterte i «Hærmennene fra Helgeland» på Nationaltheatret der han gjennom årene har tolket over 50 ulike roller. Han har også vært tilknyttet Oslo Nye Teater og spilt i en rekke filmer. Mestad har også skrevet stykkene «Lik meg når jeg er teit» og «Nansens sønn». Mestad ble Heddanominert i 2006 for rollen som Kurt i August Strindbergs «Dødsdansen», men fikk først prisen i 2011 for en annen Strindbergrolle, som Mesteren i «Faderen», ved Nationaltheatret.

 

 

BESTE KVINNELIGE MEDSPILLER

 

Mari Hauge Einbu
Mari Hauge Einbu er utdannet fra Teaterhøgskolen, KhiO (2012–2015). Hun fikk umiddelbart engasjement ved Trøndelag Teater, hvor hun debuterte på Hovedscenen i familiemusikalen «Nøtteknekkeren». I sesongen 2016 tolket hun først rollen som Louise i jubileumsforestillingen «Armod og edelt sinn», og har senere spilt i musikalen «VÅR!»

 

Tone Mostraum
Tone Mostraum er utdannet ved Teaterhøgskolen, KHiO (1996–1999). Hun hadde erfaring fra flere teatre da hun i 2003 kom til Trøndelag Teater, der hun bl.a. spilte Nora i «Et dukkehjem» (som del av oppsetningen «24 mislykte nordmenn»). Her spilte hun også bl.a. Hilde i «Byggmester Solness» og tittelrollen i «Kristin Lavransdatter». Siden 2009 har Tone Mostraum vært ved Nationaltheatret og der hatt en lang rekke roller, bl.a. i «Hedda Gabler» (Thea Elvsted), «Seks roller søker en forfatter» og denne sesongen i både «Øy» og «Den stundesløse». Hun har også hatt mange film- og fjernsynsroller, bl.a. i «Kampen for tilværelsen».

 

Silje Storstein
Silje Storstein tok utdannelse ved Teaterhøgskolen, KhiO (2005–2008) og hadde sitt første engasjement på Det Norske Teatret, hvor hun bl.a. spilte i «Før solnedgang». Hun kom til Trøndelag Teater i 2009, spilte først Petra i «En folkefiende» og så Julie i «Romeo og Julie». I perioden 2010–2014 var hun tilbake på Det Norske Teatret med oppgaver i en rekke oppsetninger, bl.a. «Shockheaded Peter» og «Woyzeck». I 2015 spilte hun rollen hun nå er Heddanominert for, Ellida Wangel i Hålogaland Teaters oppsetning «2 x Ibsen». Senere er Silje Storstein tilbake på Trøndelag Teater, hvor hun har spilt i musikalen «VÅR!» og nå er Thea Elvsted i «Hedda Gabler».

 

 

BESTE MANNLIGE MEDSPILLER

 

Christian Ruud Kallum
Christian Ruud Kallum er utdannet skuespiller fra Teaterhøgskolen, KHiO (2011–2014) og fikk umiddelbart en rolle i skolens egen oppsetning av «Misantropen». Sin debut fikk han samme år som Labradoren i «Påfuglen» på Trøndelag Teater. Der spilte han også i «Leonce og Lena» og i Hamlet (Horatio) – samt medvirket i ilesesettelsen av «Rosenkrantz og Gyldenstern er døde». Han er nominert for to roller i «Doppler» og er dessuten aktuell som Herr Tesmann i «Hedda Gabler». Christian Ruud Kallum har også erfaring som produksjons- og turnéleder og har medvirket i filmen «Mirakel» (2006).

 

Bartek Kaminski
Bartek Kaminski er polsk-norsk skuespiller med utdannelse fraTeaterhøgskolen (1999–2002.) Han har arbeidet ved Rogaland Teater, Trøndelag Teater, Torshovteatret, Oslo Nye Teater – samt i Jo Strømgren kompani (forestillingene «Departementet» og «The Society»/«Selskapet»). Fra 2014 er han ved Det Norske Teatret, hvor han har spilt i «Halve kongeriket» og «≈[TILNÆRMA LIK]». Bartek Kaminski har også spilt i flere fjernsynsserier og har hovedrollen i NRKs «Kampen for tilværelsen» (2014).

 

Per Schaanning
Per Schaanning debuterte i 1986 i H.C. Andersens «Nattergalen» på Den Nationale Scene, hvor han var til 1988 og spilte bl.a. i «Hamlet» og «Måken». Etter ett år ved Teatret Vårt kom han til Trøndelag Teater, der han hadde en rekke betydelige roller – bl.a. som Hjalmar Ekdal i «Vildanden» (1995). I 1997 kom Schaanning til Det Norske Teatret hvor et utvalg av hans mange roller er i Sartres «Stengde dører», Noréns «Personkrins 3:1», Gryttens «Bikubesong» og Strindbergs «Eit Draumspel». Fra de senere år kan nevnes bl.a. roller i «Woyzeck», «Brand», «Bu Betre», og Schaanning er nå aktuell i «Fulle folk», «Kvitebjørn Kong Valemon» og «Draum om våren». Han har bl.a. spilt i filmene «Pan», og «Mors Elling» og i fjernsynsserien «Svarte penger, hvite løgner».


 

BESTE REGI

 

Maren Bjørseth           
Maren E. Bjørseth er utdannet teaterregissør fra Kunsthøgskolen i Amsterdam (2008-2012), og har en bachelorgrad i drama og teater fra NTNU (2004-2008). Tidligere har hun regissert «Fem årstider» på Det Norske Teatret, «Runddans» på Trøndelag Teater, «En folkefiende» på Teater Ibsen og «Folkehelsa» på Nord-Trøndelag Teater. For avgangsforestillingen sin «Et dukkehjem» (2012) ble hun hedret med Ton Lutz-prisen for beste regi. Hun var også en av fire som ble utvalgt til å delta i Ivo van Hove – en av Europas ledende regissører – sitt talentprogram for unge regissører.

 

Tomi Janežič   
Tomi Janežič er en internasjonalt anerkjent slovensk teaterregissør. Han er professor ved Akademiet for teater, radio, film og televisjon i Ljubljana hvor han underviser og forsker i regi og skuespillkunst. Han er også utdannet psykodramaterapeut. Som foredragsholder har han gjestet utdanningsinstitusjoner, konferanser og festivaler verden over. Oppsetningene hans har vært vist på internasjonale teaterfestivaler blant annet i Wien, Brüssel, Rotterdam, München, Düsseldorf, Moskva, St. Petersburg og New York, og han har mottatt over tretti internasjonale priser.

 

Tore Vagn Lid 
Tore Vagn Lid er regissør, forfatter og komponist med doktorgrad i anvendt teatervitenskap fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, Tyskland. Han er professor i dramaturgi/scenetekst ved Kunsthøgskolen i Oslo og kunstnerisk leder for Transiteatret i Bergen. Han har skrevet, regissert og komponert musikk til en rekke forestillinger og har mottatt en rekke priser, blant annet Heddapriser for «Mann = Mann» (2008) og «Operasjon Almenrausch» (2009). Som første norske regissør ble han tatt ut til Salzburger Festspieles «Junge Regisseure» i 2008.

 

 

ÅRETS FORESTILLING

 

«A Christmas for Carol»
Yngve Sundvor har gjort Charles Dickens-klassikeren Et juleeventyr til en humoristisk fremtidsfabel med film noir-elementer. Scrooge er blitt til en kvinne ved navn Carol. Hun spilles av Nina Ellen Ødegård, i en verden der miljøkatastrofen har rammet. Slik fyller selve forestillingen «A Christmas for Carol» den samme funksjonen som fremtidens juleånd: Den viser sitt publikum en mulig fremtid, og spør om det er slik vi vil at den skal bli.

 

«Forbrent»                 
Nawal, som blir spilt av Marianne Nielsen, er nylig død. Hun har etterlatt seg et testamente der hennes barn, tvillingene Janine og Simon (Julia Bache-Wiig og Preben Hodneland), blir bedt om å finne sin far og sin bror. Med det avdekkes fortrengte og skjulte hemmeligheter fra et liv i en krigssone. Kjersti Horn har valgt et ekspressivt, emosjonelt ladet uttrykk til forestillingen, der det underliggende spørsmålet er om sann forsoning er mulig.

 

«Solaris korrigert»
Stedet er Stavgersand, et sammensmeltet Stavanger og Sandnes. Året er 2480. Miljøødeleggelser har forandret verden. Aig, som blir spilt av Ane Dahl Torp, forteller om sitt liv, omgitt av futuristisk musikk fra Sjur Miljeteig og dataanimerte videobilder av Roger Gihlemoen. Den tekstlige bearbeidelsen av Øyvind Rimbereids poesi har hovedrolleinnehaveren og regissøren samarbeidet om.

 

«Vidas Extremas»
«Vidas extremas» betyr ytterliggående eller ekstreme liv. I denne oppsetningen, som er et samarbeid mellom Beaivváš Sámi Našunálateáhter, det samiske produksjonsselskapet Hætta Production og gruppene Sotz'il og Guatemaya fra Guatemala, har Jon Tombre satt sammen en musikalsk og bilderik kollasj om liv og død, krig og fred, ut fra tekster og musikk skrevet av Sigbjørn Skåden, Veronica Salinas, Rosa Chávez og Miguel Angel Cañas Ambrosio. De sytten nummererte sekvensene fremføres på norsk, samisk og spansk, og lokale tradisjonselementer fra de involverte kulturene blandes med elementer fra verdenskulturer og ofte ungdomskulturer.

 

«Vår ære/vår makt»
Tore Vagn Lid og Cecilie Løveids nyversjon tar Nordahl Griegs klassiker inn i en moderne multimedial virkelighet. «Vår ære/vår makt» er teater som diskuterer maktstrukturer, økonomi og menneskesyn. Oppsetningen knytter forbindelser mellom Nordahl Griegs tid og vår, i et stilistisk komplekst uttrykk med levende musikkfremføring, et stort utvalg dokumentarisk bilde- og filmmateriale, samt en scenografi som tar hele visningsrommet i bruk.

 

 

ÅRETS BARNE/UNGDOMSFORESTILLING

 

«Den sommeren pappa ble homo»
Arvid, som egentlig heter Arvidsjaur, er på campingferie i Nordfjordbotn. Han er tretten år og han synes det meste er litt flaut. Aller flauest er måten pappa, og pappaen til Juliane, oppfører seg på. Regissør Petter Næss og dramatiker Toril Solvang har skapt teater ut av Endre Lund Eriksens ungdomsbok. I ungdomsrollene medvirker tenåringsskuespillere fra Hålogaland Teater barne- og ungdomsteater, Lille Hålogaland Teater, mens de voksne – og hundene – spilles av profesjonelle voksenskuespillere.

 

«Jorda rundt på 80 dager»                  
Hele verden er en scene, og i Teater Ibsens «Jorda rundt på 80 dager» er scenen en hel verden. Men går det an å reise gjennom den på åtti dager? Phileas Fogg, som blir spilt av Jan Øystein Wiig, har veddet på at han skal klare det, og han er fast bestemt på å prøve. Med seg har han tjeneren Passepartout, spilt av Gunnar Eiriksson. Politibetjenten Fix, som spilles av Sylvia Salvesen, reiser etter dem. Gunnar Eiriksson har skrevet ny musikk til Teater Ibsens oppsetning, som bruker en ny dramatisering av Thomas Bye.

 

«Nå løper vi»
Da Sara Baban var åtte år og lillebroren Buzhan var tre, måtte familien flykte fra den kurdiske delen av Irak. De var på flukt i åtte år før de fikk status som kvoteflyktninger og opphold i Norge. Nå er både Sara og Buzhan Baban utdannede skuespillere. I dokumentarteateroppsetningen «Nå løper vi» utforsker de hva de vet og ikke vet om sin egen historie. Barndommens minner, tanker og følelser formidles gjennom de voksne skuespillernes forsøk på å forstå hvordan tiden som flyktninger har preget dem. «Nå løper vi» er den første teaterproduksjonen Pia Maria Roll har skapt for et barnepublikum.

 

«Othello – Hvem stoler du på?»
I år er det fire hundre år siden William Shakespeare døde. I sin ungdomsversjon av «Othello», som har fått undertittelen «Hvem stoler du på?» er Shakespeares tekst komprimert til en essens og utbygd med samfunnsperspektiver fra i dag. De tre skuespillerne, Hugo Mikal Skår, Johanna Mørck og Anders Kippersund, opptrer parallelt som Shakespeares skikkelser og som skuespillere på søken etter Shakespeares skikkelser. I dobbel forstand er bevisstheten om hva det vil si å spille roller sentral.

 

«Romeo og Julie» [info].        
Regissør Øyvind Osmo Eriksen har skapt en komprimert «Romeo og Julie», der hovedvekten ligger på den første intense forelskelsens komikk og inderlighet. Gjøril Bjercke Sæther har gitt Capulet-slekten kostymer som får dem til å ligne høns og Montague-slekten hauker. Med rom for alvor og rom for glede introduserer «Romeo og Julie» sitt publikum til Shakespeare spesielt og til teatret generelt.

 

 

BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN
 

Signe Becker, Tilo Hahn og Mia Melinder
Signe Becker er utdannet scenograf fra Kunsthøgskolen i Oslo (2006–2008) og Akademi for Scenekunst i Fredrikstad (2003–2006). Blant hennes mange scenografioppgaver kan nevnes: «Ifigenia», «Det eviga leendet», «Build Me A Mountain», «Stalker», «Paradise Now» og «Cosmic Body» på Black Box teater, «Den nyvaksne mannen» og «Lindås» på Teaterhuset Avant Garden, «De nære ting» og «VÅR!» på Trøndelag Teater, «Broene» på Brageteatret og «Stormen» på Henie Onstad Kunstsenter. Signe Beckers video «Paradis» ble antatt ved Høstutstillingen i 2014. Hun «arbeider i grenselandet mellom billedkunst og teater, og etter hvert også film» (sitat fra Scenekunst.no). I 2015 representerte hun Norge under Prague Quadrennial. 

Tilo Hahn er lysdesigner og har gjennom en tiårsperiode jobbet for flere norske scenekunstkompanier. Han har i mange år gjort lysdesignet for Verk produksjoner, blant annet på «Det eviga leendet», «Stalker» og «Dealing with Helen», samt for Ingri Fiksdal og Henriette Pedersen/Nartmanstiftelsen. Hahn har også gjort lysdesign for Carte Blanche («Birthmark») og Trøndelag Teater («De nære ting»).

Mia Melinder er mote- og kostymedesigner, utdannet ved Beckmans College of design, Stockholm (2007–2010).  Hun arbeider med mote og tverrfaglige kunstprosjekter og har designet kostymer til ulike danseforestillinger i Danmark og Norge.

 

Gjermund Andresen
Gjermund Andresen har studert Theatre and Performance Design ved Liverpool Institute for Performing Arts. Han har arbeidet som frilans scenograf og kostymedesigner fra 2004. Han har hatt oppgaver ved en rekke norske teatre, slik som Hålogaland Teater, Det Norske Teatret, Den Nationale Scene, Brageteatret, Oslo Nye Teater, Teater Ibsen og Riksteatret. På Hålogaland Teater har Gjermund Andresen hatt ansvar for scenografien til «Hunden i Høyet», «Cabaret», «Under Skruen», «Peer», «Vente på Godot» og «Den sommeren pappa ble homo».

 

Olav Myrtvedt
Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmark Design Skole. Hans arbeid omfatter oppsetninger på mange teatre. På Den Nationale Scene har han bl.a. gjort scenografien til «En midtsommernattsdrøm» og «Et dukkehjem», på Nationaltheatret «Påske», «Sporvogn til begjær», «Gengangere», «Faust», «En folkefiende», «Flaggermusen», på Det Norske Teatret «Den stygge» og «Fedra», på Stockholms Stadsteater «En midtsommernattsdrøm» og på GöteborgsOperan Donizettis «L’elisir d’amore». Olav Myrtvedt har stått for scenografien til flere urframførelser av Jon Fosses stykker og samarbeidet med en rekke frigrupper. I 2011 ble han tildelt Reumertpris for scenografien til «Helligtrekongersaften» ved Aalborg Teater.

 

 

BESTE AUDIOVISUELL DESIGN


Martin Viktor Langlie og Roy Knudsen
Martin Viktor Langlie er musiker.  Han har spilt i Dadafon og Gåte og tar ofte oppdrag for Valkyrien Allstars.  Han spiller også med blant andre Susanne Sundfør og Odd Nordstoga.  I tillegg arbeider han som komponist og lyddesigner.

Roy Knudsen er musiker og lydtekniker- og designer innen teater, film, konserter, samt i studio.  Han har blant annet komponert musikk til forestillingene «Fedra», «Samleren» og «Reven» på Nationaltheatret.  Han ga i 1996 ut «Since last week» og har også komponert for film og TV. Knudsen er ansatt som lydtekniker- og ddesigner på Nationaltheatret.

 

Sjur Miljeteig              
Sjur Miljeteig er komponist og musiker.  Han har vært sentral i norsk musikkliv helt siden debuten (Fra mirakelarkivet) i 1997. I duoen Friko ga han sammen med Peder Kjellsby ut «Burglars Ballad» i 2003 og «The Journey to Mandoola» i 2006.  Han har også arbeidet med blant andre Solveig Slettahjell, Jaga Jazzist, Shining, Folk og Røvere og Crimetime Orchestra. I 2013 ga han ut «It´s funny how things happen at particular times». I de siste årene har han beveget seg inn på teaterscenen, i samarbeid med Ane Dahl Torp, først med «Haugtussa» i 2013, og senest med «Solaris korrigert».

 

Øyvind Wangensteen  
Øyvind Wangensteen er ansatt som fast lysdesigner på Nationaltheatret.  Han har gjort lysdesign til nærmere hundre produksjoner, blant annet «Flammefjes», «Til Damaskus», «Peer Gynt», «Styrtet Engel» og «Kong Lear» for Nationaltheatret.  Han har hatt lysdesign ved de fleste teatrene i Norge, samt ved Den Norske Opera & Ballett.  Han fikk Heddaprisen i 2011 for lysdesign på «Ti liv! – Komilab nr. 3» på Torshovteatret.

 

 

BESTE SCENETEKST

 

Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid
Tore Vagn Lid, regissør, komponist, dramatiker og kunstnerisk leder for Transiteatret-Bergen. Tore Vagn Lid sto for den nordiske uroppførelsen av Brecht/Eislers, «Die Massnahme» under Festspillene i Bergen i 2007 og ble med denne produksjonen tatt ut til programmet Junge Regisseure under Festspillene i Salzburg, Østerrike, i 2008. Han har en rekke prisbelønte forestillinger bak seg, deriblant «Operasjon Almenrausch» ved Agder Teater/Kristiansand Symfoniorkester som fikk Heddaprisen i kategorien for årets teaterbegivenhet i 2009 og «Mann = Mann» (Transiteatret-Bergen/Rogaland Teater) som fikk Heddaprisen for årets teaterprosjekt i 2008.

Cecilie Løveid er dramatiker, romanforfatter og lyriker. Ved siden av å være forfatter arbeider hun som skrivelærer ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. Cecile Løveid har mottatt en rekke priser, blant annet Gyldendalprisen (2001), Amalie Skram-prisen (2000), den nasjonale Ibsenprisen (for Østerrike, 1999), Doublogprisen (1990), Aschehougprisen (1984) og Prix Italia (1983), sistnevnte for hørespillet Måkespisere. Hun var festspilldikter ved Festspillene i Bergen i 1991. En teateroppsetning basert på hennes Roadkills ble nominert til Heddaprisen 2012 i klassen for beste barne- og ungdomsforestilling.

 

Toril Goksøyr og Camilla Martens
Goksøyr & Martens er et performanceprosjekt etablert i 1997 av Toril Goksøyr og Camilla Martens. De benytter dokumentariske strategier i sitt arbeid og autentiske elementer som knytter teatret opp mot virkeligheten, og som muliggjør både et sosialt og politisk engasjement. På Nationaltheatret har Goksøyr & Martens tidligere presentert «Biografi» (2002), «Askepott» (2004), «Villanden» (2006), «Ønskekonsert» (2008), «Salong» (2009), «Foreldremøte» (2011) og «Omsorg» (2013). De har også vist sine arbeider på Samtidsmuseet i Oslo, Johannesburg Art Gallery, Teaterfestivalen i Avignon, Schaubühne i Berlin, Art saloon Belgrade og Liverpool biennalen. Goksøyr & Martens representerte Norge med performanceverket «It would be nice to do something political» på Veneziabiennalen i 2007.

 

Philipp Stengele
Philipp Stengele er regissør, forfatter, scenograf og skuespiller med base i Hamar. Han er utdannet skuespiller ved Zurich Universtity of Arts i Sveits fra 1994 til 1997. Der var han mange år medlem av den anerkjente teatergruppen 400asa, som bl.a ble dannet av Lukas Bärfuss. I Norge holder Stengele til på Hamar Teater. Han har laget en rekke produksjoner sammen med de frie gruppene Asfaltprinsessene, Turnékompaniet, Finlandssvenska Teatern og Erler Teaterkompani som for eksempel Mullah Sigurd, En god morra i Sodoma og Brutal Dunkel.

 

Publisert: 19.05.16 11:35

Høyoppløselige bilder av alle de nominerte finner du her.

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

Hedda Nominasjoner 2016 Beste kvinnelige skuespiller

Ane Dahl Torp for rollen som Aig i «Solaris korrigert

foto: Erik Berg

Hedda Nominasjoner 2016 Beste kvinnelige skuespiller

Nina Ellen Ødegård for rollen som Carol i «A Christmas for Carol»

foto: Stig H. Dirdal

Hedda Nominasjoner 2016 Beste kvinnelige skuespiller

Marit Østbye for rollen som Helen i «Fravær»

foto: Tine Poppe

Hedda Nominasjoner 2016 Beste mannlige skuespiller

Andreas Stoltenberg Granerud for rollen som Andreas Doppler i «Doppler»

Hedda Nominasjoner 2016 Beste mannlige skuespiller

Kåre Conradi for rollen som Richard III i «Richard III»

Hedda Nominasjoner 2016 Beste mannlige skuespiller

Henrik Mestad for rollen som Karsten Bernick i «Samfunnets støtter»

Hedda Nominasjoner 2016 Årets forestilling

«Vidas Extremas» – Beaivvás Sámi Nasunálateáhter.

foto: Aslak Mikal Mienna

Hedda Nominasjoner 2016 Årets forestilling

«Vår ære/vår makt» – Den Nationale Scene.

foto: Ane Bysheim

Hedda Nominasjoner 2016 Årets forestilling

«Solaris korrigert» – Det Norske Teatret.

foto: Erik Berg

Hedda Nominasjoner 2016 Årets forestilling

«Forbrent» – Den Nationale Scene.

foto: Thor Brødreskift

Hedda Nominasjoner 2016 Årets forestilling

«A Christmas for Carol» – Rogaland Teater.

foto: Stig H. Dirdal

Hedda Nominasjoner 2016 Beste regi

Tore Vagn Lid for «Vår ære/vår makt»

HEDDA NOMINASJONER 2016 BESTE REGI

Tomi Janežič for «Doppler»

HEDDA NOMINASJONER 2016 BESTE REGI

Maren Bjørseth for «Romeo og Julie»