home

De nominerte 2013

Arbeidet med nominering og juryering er lagt til en fagjury som i sesongen 2012/2013 har bestått av:

Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
Gunnar Germundson, dramatiker
Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
Cecilia Ölveczky, dramaturg

 

Beste kvinnelige hovedrolle/medspiller

Gisken Armand for rollen som Jeg i «Jeg forsvinner» av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret
Marie Blokhus for rollen som Anne i «Over open avgrunn» av Tarjei Vesaas, regi Uwe Cramer, Det Norske Teatret og for rollen som Una i «Blackbird» av David Harrower, regi Kim Sørensen, Riksteatret og Det Norske Teatret
Helga Guren for rollen som Edith i «Oh My God» av Yngve Sundvor og for rollen som Diana i «Når enden er god er allting godt» av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater

 

Beste mannlige hovedrolle/medspiller

Ingar Helge Gimle for rollen som Willy Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater
Paul-Ottar Haga for rollen som Edgar i «Dødsdansen» av August Strindberg, regi Sigrid Strøm Reibo, Det Norske Teatret
Nils Ole Oftebro for rollen som Stalin i «Diktator mot dikter» av John Hodge, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret
 

Beste kvinnelige birolle/medspiller 

Kine Bendixen for rollen som Jackie Kennedy i «Prinsessedrama» av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater
Ingrid Bolsø Berdal for rollen som Cadette i «Baby» av Kirsten Thorup, regi Jonas Corell Petersen, Nationaltheatret
Anitta Suikkari for rollen som Sirina i «Sølvvannet» av Rawdna Carita Eira, regi Haukur Gunnarsson, Beaivváš Sámi Našunálateáhter
 

Beste mannlige birolle/medspiller

Iver Bjurgren for rollen som Per Plage, Gregor og Benny i «Samson & Roberto» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt
Kyrre Hellum for rollen som Judas i «Bibelen», tekster fra Bibelen og av Maria Tryti Vennerød, Terje Nordby, Eirik Fauske, Sara Stridsberg, Cecilie Løveid, Jose Saramago, Ari Behn, Stein Winge, Anne Holtan og Carl Morten Amundsen, regi Stein Winge, Det Norske Teatret  
Espen Klouman Høiner for rollen som Biff Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i «Bør Børson jr.» av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater

 

Beste regi

Runard Hodne for regien på «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, Trøndelag Teater
Oskaras Korsunovas for regien på «Peer Gynt» av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret
Jonas Corell Petersen for regien på «Baby» av Kirsten Thorup, Nationaltheatret og for regien på «Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel, Det Norske Teatret

 

Beste scenografi/kostymedesign 

Serge von Arx for scenografien til «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater
Signe Becker for scenografien til «Stalker» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen og for scenografien til «Build Me A Mountain» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater
Lawrence Malstaf for scenografien til «Blikktrommen» av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater


Beste audiovisuelle design

Roger Gihlemoen for animasjon til «Jack og bønnestengelen», regi Mira Zuckermann, Teater Manu
Eivind Myren for lysdesign til «Fedra» av Jean Racine, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater
Per Platou for lyddesign til «Stalker» av Verk produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen
 

Årets forestilling

«De Utvalgte» av De Utvalgte, co-produsert av Black Box Teater og BIT Teatergarasjen
«Kill them all! – Sørgespill» av Tore Vagn Lid, Nationaltheatret
«Ship O'Hoi!» av Pia Maria Roll, Hooman Sharifi og Terje Nordby, co-produsert av Trøndelag Teater, Dramatikkens Hus og Black Box Teater
«Stalker» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen
«Villanden» av Henrik Ibsen, regi Anders Paulin, Nationaltheatret

 

Årets barne- og ungdomsforestilling

«Aladdin», regi Nina Godtlibsen, Barne- og ungdomsteatret, Rogaland Teater
«Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret
«Faust for kids» av Hildur Kristinsdottir og Mathilde Holdhus, co-produksjon Black Box Teater
«Fuck my life», av Pol Heyvaert, regi Per Olav Sørensen, Det Norske Teatret
«Samson & Roberto» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt. Teatret Vårt

 

Særlig kunstnerisk innsats

Morten Cranner, «Odyseen - The Acoustic Act del II», for forskning i musikk og lyd som bærende elementer i moderne teater
De Utvalgte, som alltid søker nye veier i sitt scenespråk
DUS  Den Unge Scenen og International Connections
«Eg – Ik, Ich, I», Det Norske Teatret og De Toneelmakerij for vellykket internasjonalt samarbeid om ungdommer i dagens Europa
EventyrForteljeTeaterStund – fast eventyrstund hver lørdag formiddag på Det Norske Teatret

Se bilder av de nominerte her.


 

Beste kvinnelige hovedrolle/medspiller

GISKEN ARMAND for rollen som Jeg i «Jeg forsvinner» av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret
Gisken Armand, 50, datter av skuespilleren Eilif Armand og søster av skuespillerne Frøydis og Merete Armand, debuterte som 14-åring ved Den Nationale Scene i Bergen. 26 år gammel ble hun ansatt ved Nationaltheatret som siden har vært hennes scene. Parallelt med teaterarbeidet har hun medvirket i en rekke film- og TV-produksjoner («Fox Grønland», «Ved kongens bord», «Kodenavn Hunter», «Hjem» (TV), «Kristin Lavransdatter», «Insomnia», «Evas øye» (film). I løpet av årene har Gisken Armand deltatt i nærmere 60 oppsettinger ved Nationaltheatret, i roller med stor bredde og variasjon – så som Nora i «Et Dukkehjem», tittelrollen i «Medea», Helen i «Festen» og heksens datter i «Reisen til Julestjernen».

MARIE BLOKHUS for rollen som Anne i «Over open avgrunn» av Tarjei Vesaas, regi Uwe Cramer, Det Norske Teatret og for rollen som Una i «Blackbird» av David Harrower, regi Kim Sørensen, Riksteatret og Det Norske Teatret
Marie Blokhus, 30, avsluttet studiet ved Teaterhøgskolen i Oslo i 2010, og fikk straks engasjement ved Det Norske Teatret hvor hun nå er fast ansatt. Hun er født i Bodø, hvor hun som tenåring ble engasjert til rollen som datter til en psykotisk mor av sin psykiater-mor med amatørteaterinteresse. Rollen fenget, og etter dramalinje ved videregående skole i Mo i Rana arbeidet hun fem år ved Nordland Teater. I studietiden ved KhiO dannet hun sammen med fire medstudenter frigruppen Asklepios Hane. I løpet av sine år ved Det Norske Teatret har hun deltatt i oppsettinger som «Unge Werthers lidingar» (2010), «Sjuk ungdom» (2011), «Sorga kler Elektra» (2012) og er nå aktuell i «Over open avgrunn».

HELGA GUREN for rollen som Edith i «Oh My God» av Yngve Sundvor og for rollen som Diana i «Når enden er god er allting godt» av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater
Helga Guren, 27, er oppvokst i Rygge og utdannet ved Teaterhøgskolen, Esper Studio New York og Stockholms dramatiske høgskola. Guren har medvirket i forestillinger ved Riksteatret, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Dramaten, Stockholm. Hun har også drevet med turn og akrobatikk, sunget med Alastair Laurence Jazz Trio og spiller hardingfele. I tillegg har hun medvirket i internasjonale danse- og teaterforestillinger bl. a. på Moderna Dansteatern i Stockholm og under ImPulzTanz i Wien. Hun var med i Rogaland Teater og Riksteatrets samarbeidsprosjekt «Little Me», spilte Lucifer i «Sonny», hovedrollen i «Nattergalen» og deltok i «Festen», alle ved Rogaland Teater.

 

Beste mannlige hovedrolle/medspiller

INGAR HELGE GIMLE for rollen som Willy Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater
Ingar Helge Gimle, 56, er født i Oslo og uteksaminert ved Statens Teaterhøgskole i 1982. Han ble ansatt ved Trøndelag Teater i 1985 hvor han blant mange roller også spilte skrikhalsen i musikalen «Fire bein god - to bein dårlig» etter George Orwells roman «Animal Farm». Fire år senere begynte han ved Oslo Nye Teater («Brødrene Karamasov» og «Sporvogn til begjær»), og i 1996 flyttet han til Nationaltheatret («Et Dukkehjem», «Hamlet», «En tjener fort to herrer»). Han filmdebuterte allerede i 1986 i komedien «Plastposen». Siden har vi sett ham bl. a. i «Uro», «Ulvesommer», «En helt vanlig dag på jobben», og «Absolutt blåmandag». Han fikk Amandapris for de to sistnevnte og komiprisen i 2009 for «Boing Boing».

PAUL-OTTAR HAGA for rollen som Edgar i «Dødsdansen» av August Strindberg, regi Sigrid Strøm Reibo, Det Norske Teatret
Paul-Ottar Haga, 47, er født i Verdal og gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1990. Samme år debuterte han på Det Norske Teatret, men lenge før det hadde han sin første rolle som åtteåring i Olav-spelet på Stiklestad. Opp gjennom årene har han hatt en rekke av de ledende rollene i spelet. Ved siden av sine mange oppgaver ved Det Norske Teatret (bl. a. i «Tolvskillingsoperaen», «Bør Børson», «Orestien» og «Juvikfolket»), har han deltatt hyppig i norsk film og TV-produksjoner. Landskjent ble han i Bentein Baardsons TV-versjon av «Peer Gynt». Vi har også sett ham i filmer som «Den siste revejakta», «Kjærlighetens kjøtere» og «Jul i Blåfjell».

NILS OLE OFTEBRO for rollen som Stalin i «Diktator mot dikter» av John Hodge, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret
Nils Ole Oftebro, 68, er født i Sarpsborg. I 1969 gikk han ut av Teaterhøgskolen og debuterte året etter i Fjernsynsteatret. I 1971 begynte han ved Nationaltheatret hvor han i flere tiår har vært en av teatrets ledende krefter og gitt liv til 115 roller. Blant hans mange Ibsen-roller hører tittelrollen i «Peer Gynt» blant de fremste, men spennvidden er stor: Fra Thesevs i «Fedra» til røveren Kasper i «Folk og røvere i Kardemomme by». 1987-1989 var han kunstnerisk leder ved Torshovteatret, og ved siden av skuespillerkarrieren har han også arbeidet som instruktør. Han har medvirket i en rekke filmer og TV-serier, og har vært programleder for «Fangene på fortet» og «Robinson». I tillegg er han en dyktig tegner og debuterte som portrettegner i 2005.

 

Beste kvinnelige birolle/medspiller

KINE BENDIXEN for rollen som Jackie Kennedy i «Prinsessedrama» av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater
Kine Bendixen, 68, opprinnelig utdannet pianist, kom til Trondheim i 1975 etter endt utdannelse ved Statens Teaterskole. Hun har siden arbeidet ved Trøndelag Teater, men med enkelte avbrudd ved Nordland Teater og Cabaret-gruppen i Oslo. Hun debuterte ved Trøndelag Teater som Jessica i Shakespeares «Kjøpmannen i Venedig» og har siden medvirket i over 70 forestillinger – alt fra musikaler, revy og komedier til klassikere og moderne dramatikk. Spesielt minneverdig er hennes Ragnhild i Duuns «Medmenneske», grevinnen i «Lulu» og fru Død i «Mein Kampf». I løpet av de siste årene har hun bl. a. medvirket i «Kasimir og Karoline», «Ifigeneia», «Tolvskillingsoperaen», «Rock´n Roll Wolf» og «En palestinsk reise».

INGRID BOLSØ BERDAL for rollen som Cadette i «Baby» av Kirsten Thorup, regi Jonas Corell Petersen, Nationaltheatret
Ingrid Bolsø Berdal, 33, fra Inderøy i Nord-Trøndelag, har mellomfag i musikk fra NTNU og skuespillerutdanning fra Statens Teaterhøgskole. Etter endt utdanning i 2004 ble hun ansatt ved Det Norske Teatret hvor hun blant annet har spilt i «Bikubesong» (2005), «Den kaukasiske krittringen» (2007) og «Hair» (2008). Hun fikk Heddaprisen som beste debutant i 2005. Hun gjorde seg raskt bemerket på filmlerretet og har spilt i en rekke norske spillefilmer og TV-serier. Mest kjent er hun nok for sine roller i «Fritt vilt»-filmene og «Flukt». Innsatsen i den første «Fritt Vilt» ga henne en Amandapris i 2007 for beste kvinnelige skuespiller. Sommeren 2013 starter hun opptreningen til den kvinnelige hovedrollen i Hollywood-produksjonen «Hercules: The Thracian Wars».
 

ANITTA SUIKKARI for rollen som Sirina i «Sølvvannet» av Rawdna Carita Eira, regi Haukur Gunnarsson, Beaivváš Sámi Našunálateáhter
Anitta Suikkari, 57, er født i Karelen, men har bodd og og arbeidet som skuespiller og instruktør i Norge i over 30 år. I 1983 var hun en av initiativtakerne til Sampo Teater som ble grunlagt i Oslo, men som snart flyttet nord til Tromsø. Suikkari fungerte der både som skuespiller og kunstnerisk rådgiver. Opp gjennom årene har hun medvirket på en rekke scener, bl.a. på Perleporten, Hålogaland Teater, Agder Teater, Dramatikkens Hus og Ice Globe Theater i Jukkasjärvi, Sverige. I tillegg har hun medvirket i flere filmer og TV-produksjoner, så som «Stol på Ministeren», «Macbeth», «Havlandet» og «Varg».

 

Beste mannlige birolle/medspiller

IVER BJURGREN for rollen som Per Plage, Gregor og Benny i «Samson & Roberto» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt
Iver Bjurgren, 36, er skuespiller og musiker og gikk ut fra Rose Bruford College i London i 2002. Han er utdannet klassisk skuespiller med tilleggsfag som komposisjon, arrangering og tilrettelegging av musikk for scene. Han har jobbet for blant annet Teater Grimsborken, Akershus Teater, Østfold Teater og Sogn og Fjordane Teater med produksjoner som «Den kjempestore krokodillen», «Terje Vigen», «Hamlet solo», «De ville kroppene», «Bjarnes fantastiske barnehage», «Helt på tuppa!» og «Bare kyllinger her». Han har også spilt i NRK-serien «En udødelig Mand». Siden 2010 har han drevet Tusenfold Teater sammen med regissør og dramaturg Liv Anne Bjurgren. De produserer teater for Den kulturelle skolesekken og for barnehagebarn og karakteriserer sin egen virksomhet som «lekent og musikalsk teater som skal berøre barn og unge der de er».

KYRRE HELLUM for rollen som Judas i «Bibelen», tekster fra Bibelen og av Maria Tryti Vennerød, Terje Nordby, Eirik Fauske, Sara Stridsberg, Cecilie Løveid, Jose Saramago, Ari Behn, Stein Winge, Anne Holtan og Carl Morten Amundsen, regi Stein Winge, Det Norske Teatret
Kyrre Hellum, 40, gikk ut fra Teaterhøgskolen i 1999 og har siden spilt en rekke roller på teaterscener, i film og på TV. Han stiller like gjerne i humoristiske som i seriøse roller. I tiden etter Teaterhøgskolen har han oftest vært å se på film og i TV. Han ble nominert til Amandapris for beste mannlige birolle for rollen som Fido i «Tomme Tønner» i 2010, og har ellers medvirket i «Fatso», «Nord» og «Keeper’n til Liverpool». For fjernsyn har han spilt i «Ran», «Himmelblå» og «Lillyhammer» hvor han fremstilte en usedvanlig nidkjær politimann. På Det Norske Teatret har han bl. a. spilt i «Zoo», «Felix´ fantastiske orkester» og «33 variasjoner».

ESPEN KLOUMAN HØINER for rollen som Biff Loman i «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i «Bør Børson jr.» av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater
Espen Klouman Høiner, 32, kommer fra Nesodden i Akershus. Ved siden av yrket som skuespiller har han også vært programleder i P3 og er skribent og forfatter (debuterte høsten 2011 med novellesamlingen «11 i 11»). Etter ferdig utdanning ved Teaterhøgskolen spilte han i «Tilbakekomsten» under Norsk Dramatikkfestival og «Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige» ved Teater Ibsen, Nationaltheatret og på turné. I fjor vår debuterte han ved Trøndelag Teater som Osvald i Ibsens «Gjengangere» og sist høst medvirket han i «Jeppe». Han har medvirket i spillefilmene «Bare Bea», «Reprise», «Switch», «Upperdog» og nå sist i «En som deg». Filmkritikeren Manohala Dargis i New York Times foreslo ham og medspiller Anders Danielsen Lie som kandidater til Oscarprisens beste mannlige hovedroller for deres innsats i «Reprise».

 

Beste regi

RUNAR HODNE for regien på «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, Trøndelag Teater
Runar Hodne, 42, har studert kunsthistorie, idehistorie og kriminologi ved Universitetet i Oslo. Han var ferdig utdannet regissør ved Statens Teaterhøgskole i 2001. Samme år vant han Heddapris for sin oppsetting av Jon Fosses «Nokon kjem til å komme». Han har regissert og fotografert flere prisbelønte musikkvideoer og kortfilmer. I 2007 ble han del av den kunstneriske ledelsen ved Torshovteatret hvor han bl. a. iscenesatte Goethes «Faust». Han har også gjort regi ved Rogaland Teater, Det Norske Teatret, både for Aarhus og Aalborg Teater, Det Kongelige Teater i København og Teatro della Limonaia i Firenze. Han har også mottat to Reumert-priser for sin oppsetting av «Anna Karenina» i Aalborg.

OSKARAS KORSUNOVAS for regien på «Peer Gynt» av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret
Oskaras Korsunovas, 44, er født i Latvias hovedstad Vilnius. Allerede som 20-årig student gjorde han sin første regioppgave ved det litauiske nasjonalteatret. Korsunovas tilhører den generasjonen som søkte etter nye uttrykk i 90-årenes Øst-Europa, og hans fokus på samtidsdramatikk gjorde ham snart etterspurt. I 1999 skapte han OKT – Oskaras Korsunovas Theater som la vekt på samtidsdramatikk så vel som klassikere. Til Norge og Nationaltheatret kom han allerede i 2001 og han har senere gjestet Norge flere ganger. Han har tidligere vært nominert til Heddapris med Jon Fosse-stykkene «Vinter» og «Desse auga».

JONAS CORELL PETERSEN for regien på «Baby» av Kirsten Thorup, Nationaltheatret og for regien på «Eg – Ik, Ich, I» av Oscar van Woensel, Det Norske Teatret
Jonas Corell Petersen er født og oppvokst i København hvor han har studert teatervitenskap, kunsthistorie og filosofi. Han begynte på registudiet i Nederland og Litauen før han begynte ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2005. I hele oppveksten var målet å bli teaterinstruktør og mens han fremdeles gikk på skole skrev og satte han opp et helaftens skuespill. Hans diplomoppgave ved KhiO i 2010 var Goethes «Unge Werthers lidelse» som ble produsert ved Det Norske Teatret. For den oppsettingen vant han den europeiske Fast Forward-prisen for unge regissører. Han har siden satt opp «Tro, håp og kjærlighet» på Trøndelag Teater, «Zoo» på Black Box Teater og Det Norske Teatret, «Bank» på Rogaland Teater og «Othello» på Staatstheater, Braunsschweig.

 

Beste scenografi/kostymedesign 

SERGE VON ARX for scenografien til «En handelsreisendes død» av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater
Serge von Arx, 42, er født i Sveits hvor han også utdannet seg som arkitekt. Han arbeider som arkitekt, scenograf og designer. Han har vært arkitektkonsulent for Watermill-sentret i New York og kunstnerisk leder for scenografilinjen ved Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold, og har i en årrekke samarbeidet med Robert Wilson. I 2010 ble han utnevnt til professor i scenografi. Til «En handelsreisendes død» ved Trøndelag Teater flyttet han et medtatt bolighus fra 50-tallet inn på scenens dreieskive. Han har tidligere vært Heddanominert for scenografien til «Ifigeneia», også Trøndelag Teater.

SIGNE BECKER for scenografien til «Stalker» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden, BIT Teatergarasjen og for scenografien til «Build Me A Mountain» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater
Signe Becker, 32, er utdannet scenograf fra Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold og har en master i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har arbeidet med Verk Produksjoner siden 2006 og har signert forestillinger som «Ifigeneia», «Det eviga leendet» – og nå: «Build me a Mountain» og «Stalker». Ved siden av scenografioppdrag for scene og film over hele landet har hun arrangert en rekke utstillinger og deltatt i performancer.

LAWRENCE MALSTAF for scenografien til «Blikktrommen» av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater
Lawrence Malstaf, 41, er født i Brugge, Belgia og bor nå i Tromsø. Han er utdannet industridesigner, men begynte snart som designer for teater og ballett. Han skaper teatrale installasjoner som ofte tar i bruk naturelementer og avansert teknologi. Han arbeider internasjonalt som scenograf og har mottatt en rekke priser.
 

Beste audiovisuelle design

ROGER GIHLEMOEN for animasjon til «Jack og bønnestengelen», regi Mira Zuckermann, Teater Manu
Roger Gihlemoen er animatør og gikk ut fra Westerdals Høyskole i 2005. Han har jobbet frilans for blant annet Feelgood Scene Film og TV, Rubicon TV, Gimpville og Quisten Animation og driver nå sitt eget selskap, Evengi Film. I 2011 ble han Emmy-nominert for sitt arbeid med TV-serien «Tegneby» som ble kjøpt av NRK og vist med stor suksess på Barne-TV. Gihlemoen er en av få i Norge som har spesialisert seg på motion capture-teknologi til hele menneskekroppen. I «Jack og bønnestengelen» har han animert rollefigurer som bruker tegnspråk over store skjermer som utgjør scenografien i forestillingen.

EIVIND MYREN for lysdesign til «Fedra» av Jean Racine, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater
Eivind Myren er fast lysdesigner ved Trøndelag Teater hvor han lyssatt produksjoner som «Les Misérables», «Equus!», «Spring Awakening», «En folkefiende», «Rock´n Roll Wolf», «Gjengangere» og «Et Dukkehjem». På Oslo Nye Teater har han lyssatt «Manndomsprøven» og på Nord-Trøndelag Teater «Kjærligheten er blå». Han har også laget lysdesign for «Karolinerspelet» i Tydal og «Elden» på Røros.

PER PLATOU for lyddesign til «Stalker» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen
Per Platou, 49, er født i Oslo og er kunstner, kurator og musiker. Han har utdannelse fra Baratt-Dues musikkinstitutt, City of Londons Polytechnic, Statens Studiesenter for Film, Universitetet i Oslo (idéhistorie, kriminologi, massekommunikasjon og matematikk), NoTAM, Oslo og STEIM/Waag, Amsterdam. Han var medlem i verdens første internett-band og dannet senere band basert på lyder funnet på internett. Han har en mangslungen karriere som strekker seg fra kurator via journalist og plateprodusent til installasjonskunstner.

 

Årets forestilling

«DE UTVALGTE» av De Utvalgte, co-produsert av Black Box Teater og BIT Teatergarasjen
I forestillingen «De Utvalgte» går teaterkompaniet De Utvalgte videre i sin utforsking av tematikken natur og kultur og også her benytter de 3D-teknologi. I «De Utvalgte» er mennesker med nedsatt funksjonsevne aktører i en forestilling som tematiserer kulturell og naturlig utvelgelse. De Utvalgte er kjent for sitt originale og visuelle uttrykk, og kompaniets faste medlem Boya Bøckman fikk Heddaprisen for beste visuell design i fjor for sitt arbeid i forestillingen «Kunsten å bli tam». Forestillingen ble også tildelt Kritikerprisen. De Utvalgte ble stiftet i 1993 og har hele tiden fungert som et kunstnerisk kollektiv.

«KILL THEM ALL! – Sørgespill» av Tore Vagn Lid, Nationaltheatret
Ved å ta utgangspunkt i europeisk alarmerende og raskt økende selvmordsstatistikk, skaper Vagn Lid et scenisk brettspill hvor dagens økonomiske system er spillet, og individet er brikkene. På scenen fremstiller seks skuespillere individer berørt av dagens økonomiske spill, både tapere og gamblere. Oppsettingen er forfattet, regissert og gitt lyddesign av Tore Vagn Lid, mens Tor Dishington Johansen og Tor Christian F. Bleikli står for research.

«SHIP O’HOI!» av Pia Maria Roll, Hooman Sharifi og Terje Nordby, co-produsert av Trøndelag Teater, Dramatikkens Hus og Black Box Teater
«Ship O’Hoi!» er et stykke dokumentarteater som tar oss med på en seilas med supertankeren Neptun fra Odalen til Angola, og veien fører oss innom en rekke av verdens største oljeproduserende land. Med denne reisen vil Pia Maria Roll undersøke hvor oljeeventyret har ført oss, både som nasjon og som individer. Oppsettingen er skapt av Pia Maria Roll og Terje Nordby sammen med ensemblet. Regien er ved Roll og Hooman Sharifi.

«STALKER» av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen
Verk Produksjoner er et nordisk skuespillerkollektiv etablert i 1998. Utgangspunktet for årets forestilling er Andrej Tarkovskys film «Stalker». Historien presenterer oss for en gruppe mennesker som skal inn i Sonen. Forestillingen belyser den enkeltes motiv for å begi seg inn i Sonen, deres feiloppfatninger, erindringer og glemsler. Verk Produksjoner ble nominert til Heddapris med forestillingen «Ifigeneia» i 2007 og vant klassen Årets forestilling i 2011 med «Det eviga leendet».

«VILLANDEN» av Henrik Ibsen, regi Anders Paulin, Nationaltheatret
Den svenske regissøren Anders Paulin ønsket å sette opp en ny, større og bedre «Villanden». For å gjøre det, har han satt inn tekster av de franske filosofene Derrida og Deleuze og av Kafka og lagt inn referanser til filmer som «Matrix» og «Escape from New York», og alle skuespillerne bytter på å spille stykkets roller. Alt dette for å bryte ned ferdig vedtatt fortolkninger av «Villanden. Anders Paulin er utdannet journalist og dramaturg og har hatt regioppgaver i Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits.

Årets barne- og ungdomsforestilling

«ALADDIN», regi Nina Gottlibsen, Barne- og ungdomsteatret, Rogaland Teater
«Aladdin» er basert på «1000 og en natt» og «Aladdin og den vidunderlige lampen». Teksten er nyskrevet for Barne- og ungdomsteatret og har en Bollywood-vri med sang og dans, glitter og stas, indisk dans og norsk musikk. Historien er universell: fattiggutten som uredd tar opp kampen mot den onde trollmannen som vil tilrane seg makt over hele verden. Regissør Nina Gottlibsen er utdannet dramaturg ved Aarhus Universitet og har studert teatervitenskap ved Universitetet i Oslo. Rogaland Teater har drevet sitt Barne- og ungdomsteater i 56 år.

«EG – IK, ICH, I» av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam
«Eg – Ik, Ich, I» er et samarbeidsprosjekt og en del av det store teaterprosjektet Young Europe som et et initiativ fra teaternettverket European Theatre Convention. Syv land deltar i prosjektet, og dette er ett av fire stykker skrevet for prosjektet. Denne oppsettingen er produsert av Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam. Den spilles av to nederlandske og en norsk skuespiller og forteller sagnet om Narcissus og Ecko – historien om ham så var så forelsket i seg selv og hun som bare kunne herme.

«FAUST FOR KIDS», regi Hildur Kristinsdottir, dramaturgi Mathilde Holdhus, co-produsert av Black Box Teater
Hildur Kristinsdottir, Oslo, er utdannet ved Einar Granums kunstskole og Akademi for Scenekunst, Høyskolen i Østfold. Mathilde Holdhus har en MA i dramaturgi fra Aarhus Universitet. Sammen har de laget «Faust for kids», som er én i en trilogi for barn fra 10 år og oppover. Prosjektet har til hensikt å aktualisere og gjøre klassikere tilgjengelige for barn, samt å utfordre konvensjonene i barneteater. I Goethes «Faust» presenteres en mann som er så besatt av lysten til å vite og lære alt at det nesten gjør ham gal.

«FUCK MY LIFE», tekst av de 10 ungdommene på scenen. Etter idé av Pol Heyvaert, regi, intervjuer og konsept Per Olav Sørensen, Det Norske Teatret
«Fuck my Life» er skapt etter en originalidé av den belgiske regissøren Pol Heyvaert som skapte sin forestilling i Cork i Irland. Her i Norge tok Per Olav Sørensen kontakt med en rekke skoler og hundrevis av elever mellom 13 og 18 år. Av de mange intervjuene som ble gjort, plukket han ut ti ungdommer. De har fortalt – og skrevet – sine egne historier som de selv fremfører på scenen.

«SAMSON & ROBERTO» av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt
I «Samson & Roberto» tas vi med til pensjonat Fjordgløtt som hunden Samson har arvet. Sammen med bestevennen katten Roberto byr oppholdet på Fjordgløtt både på eventyr og nye venner. Forestillingen er produsert ved Barneteatret Vårt i Ålesund. Det ble opprettet i 2010 og er en avdeling av Teatret Vårt i Molde. Målgruppen er barn fra 0 til 15 år, men denne oppsettingen retter seg til alle med et barnlig sinn, uansett alder.

 

Særlig kunstnerisk innsats

MORTEN CRANNER, «Odysseen», for forskning i musikk og lyd som bærende elementer i moderne teater
Morten Cranner er regissør, komponist, lyddesigner og skuespiller utdannet ved instruktørlinjen ved Statens Teaterhøgskole og Norges Musikkhøgskole. Han er i dag stipendiat ved Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo. I stipendiatprosjektet «The Acoustic Act» arbeider han for å utvikle et musikkteater hvor skuespillerne er musikere i en lydproduserende scenografi - en scenografi som fungerer både som scenisk rom og musikkinstrument. Skuespillernes tekst og handlinger skal sette spor i scenerommet og blir til forestillingens musikk. Forestillingen «Odysseen» henter fram krigstematikken i Homers verk.

DE UTVALGTE – som alltid søker nye veier i sitt teaterspråk
De Utvalgte ble stiftet i 1993 etter at kompaniets originale besetning avsluttet sin utdannelse på Nordisk Teaterskole i Danmark og har hele tiden fungert som et kunstnerisk kollektiv. De har laget rundt 30 produksjoner og er kjent for sitt originale og visuelle uttrykk og for sitt spill med roller, identiteter, fiksjon og fakta.

DUS – Den Unge Scenen og International Connections
DUS er et landsdekkende ungdomsprosjekt som ble startet i 2004 etter idé og modell av det engelske «Connections». Målet er å stimulere til produksjon av godt ungdomsteater. Annethvert år presenterer DUS resultatet av de siste to års arbeid. Da har dramatikere etter oppdrag skrevet nye tekster, teatergrupper over hele lander har arbeidet med forestillingene og det arrangeres regionale festivaler og en festival for utvalgte grupper. Til nå har DUS fått frem 22 nye tekster og 70 grupper har laget forestillinger av tekstene.

«EG – IK, ICH, I» av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam
«Eg – Ik, Ich, I» er et samarbeidsprosjekt og en del av det store teaterprosjektet Young Europe som et initiativ fra teaternettverket European Theatre Convention. Syv land deltar i prosjektet, og dette er ett av fire stykker skrevet for prosjektet. Denne oppsettingen er produsert av Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam. Den spilles av to nederlandske og en norsk skuespiller og forteller sagnet om Narcissus og Ecko – historien om ham så var så forelsket i seg selv og hun som bare kunne herme.

EVENTYRFORTELJETEATERSTUND, fast eventyrstund hver lørdag formiddag på Det Norske Teatret
EventyrForteljeTeaterStund har holdt på i 14 år på Det Norske Teatret. Hver lørdag kl 12 forteller en gruppe på fem-seks skuespillere norske og utenlandske eventyr og synger sammen med barna. Initiativet kom fra skuespillerne selv og gruppen består av Marit Kolbræk, Ragnhild Hilt, Unn Vibeke Hol, Wenche Elena Medbøe, Sigve Bøe, Bernhard Ramstad og Hilde Olausson.

Bookmark and Share

Høyoppløselig bilder av alle de nominerte finner du her.

Statuetten

Statuetten som deles ut er utformet av billedhuggere Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler.

Nominasjoner 2013 - Årets forestilling

«VILLANDEN», Nationaltheatret

Foto: Marte Garmann

Nominasjoner 2013 - Beste kvinnelige hovedrolle

MARIE BLOKHUS, her i rollen som Una i «Blackbird», regi Kim Sørensen, Riksteatret / Det Norske Teatret

Foto: L P Lorentzen

Nominasjoner 2013 - Beste mannlige hovedrolle

NILS OLE OFTEBRO for rollen som Stalin i «Diktator mot dikter», Nationaltheatret

Foto: L P Lorentzen

Nominasjoner 2013 - Beste kvinnelige birolle

INGRID BOLSØ BERDAL for rollen som Cadette i «Baby», Nationaltheatret

Foto: Gisle Bjørneby

Nominasjoner 2013 - Beste mannlige birolle/medspiller

KYRRE HELLUM for rollen som Judas «Bibelen», Det Norske Teatret

Foto: Per Maning

Nominasjoner 2013 - Beste kvinnelige hovedrolle

GISKEN ARMAND for rollen som Jeg i «Jeg forsvinner», Nationaltheatret

Foto: Erik Berg

Nominasjoner 2013 - Beste mannlige hovedrolle

PAUL-OTTAR HAGA for rollen som Edgar i «Stalin», Det Norske Teatret

Foto: Dag Jenssen

Nominasjoner 2013 - Beste mannlige birolle

ESPEN KLOUMAN HØINER, her (t.h.) i rollen som Biff Loman i «En handelsreisendes død», Trøndelag Teater

Foto: Bengt Wanselius

Nominasjoner 2013 - Beste regi

OSKARAS KORSUNOVAS for «Peer Gynt», Torshovteatret (Nationaltheatret)

Foto: L-P Lorentz